המגמות החדשות בענף הנדלן בברלין ובגרמניה בכללותה

מומחי נדל"ן מגרמניה ואף מחוצה לה השתתפו בסקר והציגו את חוות דעתם על המגמות הצפויות בענף הנדל"ן הגרמני, בסקר המומחים  Trendbarometer שנתוניו פורסמו לאחרונה בברלין על ידי מומחי חברת Berlin Hyp.

האטרקטיביות של שוק הנדל"ן המסחרי בגרמניה ממשיכה לבלוט, וללא הפוגה

69% מהנשאלים בסקר עדיין רואים את שוק הנדל"ן המסחרי בגרמניה כשווה או אף יותר אטרקטיבי בהשוואה כלל אירופית. הנתון מייצג עלייה של 2% בעמדה זו מינואר 2019 (67% הצהירו אז שהשוק הגרמני הרבה או קצת יותר אטרקטיבי מהחלופות האחרות באירופה). נתון זה גם מייצג ירידה של 11% בהשוואה לנתוני הסקר האחרון לשנת 2018. כמו כן, בולטת הירידה באחוז הנשאלים שאינם מחשיבים את שוק הנדל"ן המסחרי בגרמניה. לאטרקטיבי במיוחד.

ככל הנראה, שוק הנדל"ן המסחרי בגרמניה עמיד בפני כל המגמות המעוררות חשש במקומות אחרים. למרות שעודפי הביקוש ממשיכים להיות בולטים במיוחד בכמה ערים מובילות, וזאת בהיעדר היצע נדל"ן מתאים במידה מספקת, שוק הנדל"ן המסחרי בגרמניה עדיין חזק ביותר וימשיך להיות מבוקש ולצמוח. כמו כן, נראה כי יש רק חלופות אטרקטיביות לא פחות בודדות ברחבי אירופה.

האם הכל שונה? היקף העסקאות החדשות יישאר ברמה גבוהה לדעת המומחים
תחזית מאוזנת: לדעת 37% מהמומחים שלנו, רמת העסקאות החדשות תקפא על שמריה. 31% מהנשאלים צופים גידול ו -32% צופים ירידה. בסך הכל מסתמנת הערכת סיכויים טובים לשנה של השקעות נדל"ן בברלין וברחבי גרמניה. ככל הנראה, תמריץ ההשקעה החזק והמצב הכלכלי הטוב יחסית בגרמניה ממשיכים לבוא לידי ביטוי בהיקף נרחב של עסקאות נדל"ן חדשות ועדיין יש די נכסים בשוק.

האופציות להשקעות נדל"ן זמינות למדי ברחבי גרמניה. המומחים סבורים כי רק הידוק מגבלות הסחר העולמיות או משבר אפשרי סביב ברקסיט בבריטניה עלולים להשפיע על שוק הנדל"ן המסחרי בגרמניה בשנת 2020.

יותר צדק חברתי – לא עם מגבלות ממשלתיות על גובה שכר הדיור
תוצאה ברורה אחת עולה מהסקר: 39% מהנשאלים אינם רואים את שכר הדירה ככלי מתאים לעשיית צדק חברתי. רק 2% ענו בחיוב על שאלה זו. הדיון בתחום שנוי במחלוקת וטעון רגשות, לדעת המומחים. בסופו של דבר, יש להכיר בעובדה שבערים הגדולות והגדלות של גרמניה הביקוש לדיור הולך וגובר. אם ההיצע לא צומח בהתאם, אז שכר הדירה גדל. זהו היגיון כלכלי פשוט. שטחי מגורים חסרים כמעט בכל הערים הגדולות. בברלין נאמד הביקוש הנוכחי ביותר מ-130 אלף דירות נוספות. הדבר מעיד על היצע דיור קטן מדי: תוספת הביקוש השנתי אינה מכוסה כיום על ידי בנייה חדשה – בברלין, למשל, פחות משלושה רבעים מתוספת הביקוש השנתית יש מענה בבנייה חדשה.

רוצים יותר מרחב מחיה? לכך יובילו רק בנייה ובנייה ובנייה נוספת!
הדרך הטובה ביותר ליצור יותר מרחב דיור, על פי מומחי הנדל"ן שנשאלו לדעתם במחקר המדובר היא הגברת היקף פעילות הבנייה. עמדה זו צוינה 165 פעמים. כמו כן הופיעו ברשימת ההעדפות של המומחים: ביורוקרטיה פחותה ופשוטה יותר / תנאי מסגרת פוליטיים שמקלים על בנייה (122 מומחים ציינו זאת) וכן תמריצים / קידום (81 מומחים ציינו זאת). הפשרת קרקעות בנייה נוספות צוינה 56 פעמים על ידי משתתפי הסקר. ארגון מחדש של מלאי הדיור / ציפוף ועיבוי דירות על ידי בנייה בבניינים קיימים – חלופה זו צוינה 45 פעמים.  בינוי דיור בר השגה / מדיניות דומה –  חלופה זו הוזכרה על ידי המומחים 31 פעמים.

שטחי מחיה נוספים יכולים לפיכך לבוא לעולם בעיקר באמצעות פעילות בנייה מוגברת, אך גם באמצעות הסבה ועיבוי הבנייה במלאי הקיים.  אין גבולות ליצירתיות בתחום זה, אך הדבר נכון רק בתנאי שהבירוקרטיה תשחק תפקיד תומך.

חברות הנדל"ן – האם הן דינוזאורים שמפגרים מאחור בתחום הדיגיטציה?
51% מהנשאלים בסקר סבורים שחברות נדל"ן עדיין משקיעות מעט מדי בדיגיטציה.  19% ממומחי הנדל"ן סבורים שחברות נדל"ן משקיעות מספיק בתחום זה, ואילו 30% מתלבטים בתשובתם בסוגיה.

אף שחברות הנדל"ן, ברובן לפחות, רואות בדיגיטציה הזדמנות חשובה לשיפור בתהליכים עסקיים ולהפחתת עלויות עסקיות, הן משקיעות בממוצע רק 5% מהמחזור השנתי שלהן בפעילות דיגיטציה. כגון הטמעת מגמות דיגיטליות חדשות או איסוף מידע וניתוח ממוחשב של מאגרי נתונים, אוטומציה והכנסת רשתות מחשוב מתקדמת באטיות רבה בענף הנדל"ן הגרמני. נראה לפיכך כי עדיין יש בתחום זה מקום נרחב לשיפור ולהתייעלות.

מומחי Berlin Hyp מפרסמים כבר שש שנים את סקר המומחים שלהם, הברומטר הארצי השנתי ביחס למצב שוק הנדל"ן בגרמניה, שבו משתתפים מומחי נדל"ן מגרמניה ומחוצה לה. בסקר זה, המומחים מקבלים הזדמנות להעיר ולחלוק את ציפיותיהם לשנת הנדל"ן הקרובה. הסקר מספק הערכה של שוק הנדל"ן הגרמני בשנה הנוכחית ונקודת מבט להמשך יזמות, פיתוח ובינוי.

Source: CASH-ONLINE.DE

מעודכן לתאריך: דצמבר 29, 2019