ברלין רוצה להקפיא את שכר הדירה בשטחה למשך 5 שנים. האם זה אפשרי

חוק חדש ומהפכני בתחום הדיור עומד להיכנס לתוקף בבירת גרמניה, אך גילויים חדשים ואתגרים משפטיים מעלים ספקות לגבי ישימות החוק.

הקפאת שכר הדירה של דירות בברלין למשך 5 שנים היא מהלך פופולרי בקרב התושבים המקומיים, אך בפני העיר עומד שדה מוקשים משפטי שיקשה עליה ליישם את החוק כאשר יכנס לתוקפו בינואר הקרוב.

החשיפה המרעישה האחרונה של העיתון Berliner Morgenpost כללה פרסום תכתובות דוא"ל בין משרד הפנים של גרמניה לבין ראש הסניף הברלינאי של המפלגה הנוצרית-דמוקרטית של אנגלה מרקל. בתכתובות הללו שר הפנים הורסט סיהופר ביטא את תחושותיו כי הקפאת שכר הדירה עומדת בסתירה לחוקים פדרליים.

התוכנית להקפאת שכר דירה זכתה לתמיכה נרחבת בברלין – עיר זולה יחסית אשר כ-80% מתושביה גרים בשכירות. החוק אושר אוקטובר ומבחין בין דירות שנבנו לפני 2013 (בהן העלאת שכר הדירה המותרת היא עד 1.3% בשנה – תוך התחשבות באינפלציה) לדירות שנבנו לאחר שנה זו (בהן אין מגבלות על העלאת שכר הדירה).

התנגדותו של שר הפנים מצביעה על "מלחמת טריטוריה" בין הכוחות הפדרליים לבין הכוחות המחוזיים. סיהופר טוען שלא ניתן יהיה לאכוף את הקפאת שכר הדירה מכיוון שבכך ברלין תחרוג מסמכויותיה תחת חוקת גרמניה. חוקי הנדל"ן של גרמניה נחקקים ברמה הלאומית, והחלטה המוגבלת לאזור ברלין בלבד עלולה לגרום לעיוותים בחקיקה הלאומית.

בדוא"ל שנכתב ע"י סיהופר בסוף אוקטובר נכתב כי הקפאת שכר הדירה תמנע מבעלי דירות לגלם את עלויות התחזוקה המאמירות בשכר הדירה שהם גובים מדיירים. זאת ועוד – בעוד מגמת מחירי השכירות בעיר היא מגמה של עלייה חדה, לא כל בעלי הדירות העלו את שכר הדירה לרמה המקסימלית המותרת. על בעלי דירות אלה ייאסר עתה להעלות את שכר הדירה על אף שדייריהם משלמים כיום מחירים נמוכים משמעותית ממחירי השוק.

בעוד שההתנגדויות הללו מהוות בעיה עבור ממשלת ברלין המחוזית, אין פירוש הדבר שהחוק ייגנז. זאת מכיוון שהממשלה הפדרלית היא לא זו שקובעת האם החוק החדש ניתן לאכיפה מבחינה משפטית; לא זו בלבד אלא שהממשלה הלאומית מורכבת מרוב ימני, ונוטה לפקפק באופן אוטומטי בצעדי מדיניות שננקטים על-ידי הקואליציה הברלינאית, אשר לה נטייה אל השמאל-מרכז. יתרה מכך, האתגרים הללו היו צפויים לפחות בחלקם; כל החלטה בעניין תהיה תלויה בבתי המשפט אם וכאשר בעלי הדירות יערערו על החוק.

ואף על פי כן, האימיילים של סיהופר הינם בבחינת נורה אדומה, שמא בתי המשפט יפסקו לטובת בעלי הדירות. הויכוח סביב החוק לבטח יגיע לנקודת רתיחה בקרוב, על רקע התגובות החריפות לחקיקתו. לאחרונה פורסם כי יזם משך את ידו מפרויקט לבניית 900 דירות חדשות בשולי העיר, לטענתו על רקע הקפאת שכר הדירה. על פי החוק הדירות הללו לא עמדו בקריטריונים של הקפאת שכר הדירה, אך היזם טוען שעקב הקפאת שכר הדירה בנכסים אחרים בבעלותו – כמות המזומנים שבידו תצטמצם והפרויקט לא יהיה אפשרי כלכלית. גם חלק מאמצעי התקשורת הצטרפו למאבק בחוק. נציג מפלגת הימין-מרכז FDP, בטור שכתב בכתב העת העסקי Handelsblat, כינה את החוק "דוגמה לתרבות הקנאה הגרמנית" אשר המוטיבציה מאחורי חקיקתו היתה צרות עין כלפי בעלי ממון ולא רצון לשפר את תנאי השוק. מבקרים אחרים מאשימים את העיר בכוונתה "להקים מחדש את החומה".

אך לחוק יש גם תומכים באמצעי התקשורת. בטור שפורסם בעיתון Tageszeitung נכתב כי העיוותים אותם החוק נועד לתקן הם אמיתיים לגמרי – לדוגמה, חברת הדיור השוודית Akelius ניצלה פרצה בחוק ובזכות "מודרניזציה" של נכסיה הצדיקה את העלאת שכר הדירה ב-14,000 הדירות שבבעלותה ברחבי העיר. העלאות אלה עלולות להתבצע גם אם איכות המודרניזציה היא ירודה ואינה משפרת את תנאי המחייה של הדיירים.

הויכוח לא תם – הוא רק מתחיל להתחמם. לעת עתה תושבי ברלין מצויים בסיטואציה מעניינת: הם לא יכולים לבנות על כך שהחוק להקפאת שכר הדירה יוזיל את מחירי הדיור בעיר. אך בשלב זה הם גם לא יכולים לסמוך על כך שהחוק ייכנס לתוקף כלל.

 

Source: CITYLAB

מעודכן לתאריך: דצמבר 29, 2019