בהשוואה לשנת 2020 בשנה האחרונה, מגזר הנדל"ן הגרמני הראה התפתחות חיובית, מבט לאחור לשנת 2021 מצביע על מגמת עלייה ברורה של 10.0%.

פרנק שרדר, מנכ"לeutsche Hypo – NORD/LB Real Estate Finance: רק לפני כשנתיים, התחלנו לשמוע את הדיווחים הראשוניים על נגיף הקורונה.

ההשפעות ניכרות גם בתחום הנדל"ן והן ממשיכות להרגיש את עצמן עד היום.

היקף ההשקעה בנדל"ן

ובכל זאת, היקף השקעה של כ-60 מיליארד אירו במגזר הנדל"ן המסחרי הגרמני בשנת 2021 מצביע על כך שהביקוש לנדל"ן נותר גבוה מאוד – ושסוג הנכסים עצמו לא איבד דבר מהמשיכה שלו. נותרה התקווה שלא יהיו הפתעות מיוחדות בנוגע להתפשטות נגיף הקורונה בשנת 2022.

בנוסף לאתגרים שהציבה המגפה, הנושאים המרכזיים שאנו רואים הם אינפלציה, מדיניות הבנק המרכזי והתפתחות הריביות".

התפתחות שוק הנדל"ן בגרמניה

מדי שלושה חודשים, עורכי המדד מציגים את נתוני התפתחות שוק הנדל"ן בגרמניה, צרפת, בריטניה, פולין, ספרד והולנד. החישוב נערך עבור כל אחת ואחת משש המדינות הללו באמצעות עיבוד של חמישה משתני קלט.

בגרמניה, מדדי DAX, DIMAX מדד הסנטימנט הכלכלי ESI של הנציבות האירופית בנוגע לגרמניה, שער הריבית הבסיסי ושער הריבית לאגרות חוב פדרליות של ממשלת גרמניה שמונפקות לפרק זמן של עשר שנים.

הביצועים השליליים שנראו לקראת סוף השנה נבעו בעיקר מירידה של 9.1% במדד DIMAX מול עלייה של 4.1% בלבד במדד ה DAX,

Harald Nolterieke, ראש המשרד במינכן, אומר: "בשנת 2021, שוק הנדל"ן הגרמני הוכיח את עצמו שוב כמקלט בטוח למשקיעים. מגזרי הלוגיסטיקה והנדל"ן למגורים בפרט היו בין הזוכים השנה, ומגמת הביקוש נמשכת. נכון לעכשיו, אנו רואים תשואות של 3% עד 3.5% על נכסים לוגיסטיים – רמת תשואה השמורה לנכסי משרדים מובילים בערים הגדולות.

אולם בכל סוגי הנכסים והמגזרים, המחסור הגובר בכוח אדם מורגש. יחד עם צווארי הבקבוק הנוכחיים באספקה, המחסור הזה הוא הגורם המגביל המשמעותי ביותר והוא מוריד יותר ויותר את ההחזר על ההשקעה. לאחרונה זה גם התחיל להשפיע על הסנטימנט בשוק הנדל"ן".

בנק דויטשה היפו הוא חברה שמתמחה במשכנתאות ובהלוואות הקשורות בתחום הנדל"ן המסחרי. הבנק מפגין מצוינות מקצועית מזה שנים רבות. דויטשה היפו נוסד בשנת 1872 והמומחים שלו פעילים בגרמניה, בריטניה, צרפת, ארצות השפלה (בנלוקס – בלגיה, הולנד, לוקסמבורג), ספרד ופולין.

בסיסו של הבנק בעיר האנובר, אך יש לו סניפים פעילים מאד בערים רבות ובהן ברלין, דיסלדורף, פרנקפורט, המבורג, מינכן, אמסטרדם, לונדון, מדריד, פריז, ורשה. עם כ- 400 עובדים, ועם נכסים בשווי כולל של 21.1 מיליארד אירו, דויטשה היפו הגרמני הוא אחד המממנים העיקריים של נדל"ן ברחבי גרמניה ואף ברחבי אירופה.

מעודכן לתאריך: יוני 16, 2022