נחשף סקר ה- Emerging Trends in Real Estate לשנת 2023 המפורסם בשותפות Urban Land Institute ו-PwC.

ברלין דורגה במקום השלישי ברשימת הערים האירופיות הטובות ביותר להשקעות נדל"ן ולפיתוח נדל"ן.

הערים המובילות בדירוג השקעות נדל"ן 2023

הסקר מציין את העלייה בהזדמנויות ההשקעה במספר ערים אירופיות שהושפעו מהמלחמה באוקראינה ומעליית האינפלציה בעולם. ערים אלו כוללות את מדריד שעלתה 2 מקומות למקום 4 ואמסטרדם שעלתה מקום 1 למקום ה-6.

ברלין מגיעה למקום השלישי אחרי לונדון ופריז שממוקמות במקומות השני והשלישי.

מובילי התעשייה התכנסו לכבוד המהדורה ה-20 של –  Emerging Trends in Real Estate®, כדי לבחון את ההשפעות הכלכליות השונות. מדובר על תקופה שבה מדינות אירופה נמנעו מלדווח על ההשפעה הישירה על הנכסים שלהן בעקבות המלחמה באוקראינה, אך כיום אי אפשר להימנע מלציין כי המלחמה השפיעה על עלויות האנרגיה, הובילה לשיאים חדשים באינפלציה וגם לעליה משמעותית בריבית.

מתוך 10 משיבים, 7 ציינו כי הם מאמינים שאירופה תנוע לעבר מיתון לקראת סוף 2022.

בזמן שהסקר בוצע, בחודשי הקיץ, חלה החמרה בחוסר הוודאות ומצב הרוח הכללי השתנה משמעותית ממצב הרוח החיובי שהיה בשנת 2021 כאשר מדינות אירופה שידרו סולידריות בעת היציאה מהקורונה.

למרות שהדירוגים נראים תחילה מאוד מוכרים ומזכירים במידת מה את דירוגי הערים בשנה שעברה, אנו רואים את השינויים בחלק מהערים. לונדון שומרת על המקום הראשון, בזמן שפריז כובשת את המקום השני מברלין.

יחד עם זאת ניתן לראות גם בתקופה הזו שהערים הגדולות בגרמניה מהוות מקלט בטוח עבור משקיעים זרים, ערים כמו: פרנקפורט, מינכן והמבורג מאפשרות אופציות השקעה מיטביות בתחום הנדל"ן וניתן למצוא הזדמנויות אטרקטיביות להשקעה. הצפי הוא כי שנת 2023 תהיה שנה לא קלה אך היא בהחלט ניתן לצפות לחלון הזדמנויות להשקעות מעניינות מאוד.

כאשר אנחנו חוזרים לרשימת הערים המומלצות להשקעה רואים כי מספר ערים זינקו משמעותית מבחינת פעילות שוק הנדל"ן שלהן: לונדון עלתה מ-26 מיליארד בשני הרבעונים האחרונים של שנת 2021 לעבר 32 – עליה של 23%. פריז עלתה רק ב-8%, סטוקהולם עלתה ב-22%. ברלין לעומת זאת זינקה למקום השני מבחינת שוק הנדל"ן מ-16 מיליארד ל-30 בשני הרבעונים האחרונים של 2022. מדובר על זינוק של 86%!

הדו"ח מציין שלמרות חוסר הוודאות הכלכלי השורר באירופה, שוק הנדל"ן נותר כר פורה למשקיעים. כמעט 60 אחוז מהמשקיעים מצפים שעוד נזילות וחוב ייכנסו אל תוך שווקי הנדל"ן שלהם בשנה הקרובה.

עשרת הערים המובילות להשקעה באירופה:

  1. לונדון– לונדון מראה פוטנציאל גבוה של השקעה במחוזות משרדי עבודה בשל השינוי בדפוסי העבודה לאחרה המגיפה. הגישה הרווחת היא שאם אתה לא נהנה להגיע פיזית למקום מסוים, אתה תעדיף לא להגיע. רואים את זה במיוחד בלונדון כאשר החזרה למקומות העבודה מורגשת בווסט אנד ופחות באזור העיר. עומק שוק ההשקעות בלונדון משקף את היקף המטרופולין הרחב שלה.
  2. פריז– נמצאת במקום השני בדירוג כאשר היא גוברת על ברלין בשל קישורי התחבורה החזקים שלה וצופיים אף עליה נוספת בביקושים לקראת 2024 בשל אירוח המשחקים האולימפיים בבירה הצרפתית. צרפת גם נראית כבעלת אספקת אנרגיה גמישה יחסית בשל יצור הגרעין העצמאי שלה אשר מעודד את המשקיעים בתקופה של חוסר וודאות ממקורות אנרגיה זמינים מרוסיה.
  3. ברלין– ברלין ירדה דירוג אחת מטה למקום השלישי, כמו ערים נוספות בגרמניה, הסיבה לירידה נבעה מחשש של מקורות האנרגיה הזמינים והשפעת האינפלציה. אך העיר מושכת משקיעים פוטנציאליים רבים ובולטת במיוחד מול שאר הערים הגרמניות בסקר הזה. ברלין בולטת עם אזורי מסחר ובנייני משרדים שלא נמצאים במקומות רגישים ועלויות השקעה בנדל"ן יחסית תחרותיות, מגוון ההשקעות הוא יחסית רחב ולכן ניתן להשקיע כמעט בכל מקום.
  4. מדריד– כאחת הערים הצומחות ביותר ב-אירופה, מדריד עולה מהמקום השישי למקום הרביעי. העיור בה נמשך בקצב מואץ, זאת לכאורה ללא הפרעה מהמגיפה, בחלקה בשל הגירה פנימה ממקומות אחרים בספרד וגם הגירה חיובית מחו"ל. גם ספרד אמורה להנאות מהתחזות בתחום הכלכלי משום היכולות לייצר אנרגיה עצמאית מכוח הרוח והשמש וכך להימנע מהשפעה של ניתוק מקורות האנרגיה המגיעים ממזרח אירופה. השקעה במתחמי מגורים למגורים נראית מבטיחה מתמיד. אחת המשיבים ציין כי לעיר יש עתודות קרקע נרחבות לבניה ובשל כך ההיצע יישאר חיובי גם בשנה הקרובה.
  5. מינכן– למרות שהערים הגרמניות נותרו ב-10 המקומות הראשונים ישנו ערעור מסוים בניגוד לשנים הקודמות בשל חוסר יציבות ממקורות אנרגיה יציבים. משקיע אחד מאפיין את מינכן הנמצאת במקום החמישי כ-"שוק בוגר, הנחשב יקר כך שאי אפשר לצפות למרווח תשואה גבוה יחסית וכאשר דמי השכירות עולים כך מאבדים את הרווחיות בהשקעה הפוטנציאלית.
  6. אמסטרדם.
  7. פרנקפורט.

8.המבורג.

  1. ברצלונה.
  2. מילאנו.

 

מעודכן לתאריך: פברואר 19, 2023