ברלין, עיר הבירה הגדולה והמאוכלסת ביותר בגרמניה, ידועה לא רק בשל היותה מרכז תרבותי,אמנותי ויעד תיירות מבוקש, אלא מהווה גם מוקד משיכה לחברות היי-טק, סטארט-אפים ומשקיעי נדל"ן.  מאמר זה נספק מידע חיוני עבור משקיעים המחפשים השקעה סולידית עם פוטנציאל עליית ערך משמעותי בברלין,

מה הופך את ההשקעה בשוק הנדל"ן בברלין לכה אטרקטיבית?

בזמני משבר נוצרות הזדמנויות ייחודיות להשקעה, במיוחד כאשר המציאות המאקרו-כלכלית המורכבת משפיעה ישירות על שוויי הנדל"ן והנכסים. זה יוצר אפשרויות מגוונות למשקיעים פרטיים וחברות. אנו עדים למקרים רבים שבהם חברות ומשקיעים נאלצים בלית ברירה למכור נכסים תחת לחץ בעקבות קשיי נזילות. המצב מאפשר לקבוצת אינספריישן גרופ ולמשקיעיה לרכוש נכסים שערכם מתומחר באופן משמעותי מתחת לערכם הכלכלי.

חוזקה של הכלכלה בגרמניה

משקיעים מישראל יכולים להצטרף לאחת הכלכלות החזקות בעולם, לצד כל מה שמתלווה לכך. כלכלת גרמניה. שבה מתגוררים כיום למעלה מ-3,800,000 תושבים, אחראית ליותר מחמישית מהתוצר הלאומי הגולמי של אירופה כולה וממוקמת במקום השלישי ברשימת היצואניות המובילות בעולם, בין היתר הודות לחברות גלובאליות וותיקות, מוכרות ומוערכות, בניהן: ,Simens Volkswagen, BMW ועוד, לצד חברות רבות נוספות בתחומי ההנדסה, הטכנולוגיה והשירותים הרפואיים.

אם נוסיף לכך היותה של גרמניה מוכרת כגורם משמעותי בזירה הבינלאומית, מעמד שמחזק את יציבותה הכלכלית עוד יותר, ניתן יהיה להבין מדוע למרות הירידה היחסית בביצועי המשק הגרמני במהלך שנת 2023 כחלק מההשפעה גלובלית, גרמניה בכלל וברלין בפרט לא מפסיקות למשוך אליהן משקיעי נדל"ן ויזמים מרחבי העולם.

בחודש אוגוסט, כי למרות ירידה של יותר מ-5% במחירי הדיור בגרמניה וצפי ליציבות בשנת 2024, מחירי השכירות במדינה נמצאים בעלייה.

על פי נתונים שמסרה חברת הנדל"ן המקומית Engel & Völker, נפח ההשקעות בנדל"ן מסחרי ונדל"ן למגורים בברלין בחציה הראשון של שנת 2023, צמח בכשבעים אחוזים ועמד על 724.6 מיליון אירו בהשוואה לשנה הקודמת.

סקירה כללית של מחירים חציוניים בעבור נכסי נדל"ן למכירה בברלין

להלן מחירים חציוניים של נכסי נדל"ן באזורי הביקוש העיקריים:
**הנתונים פורסמו בדו"ח מטעם סוכנות הנדל"ו המקומית, GUHTMANN בשנת 2023.

מיטה: רובע החולש על מרכז העיר, אשר מאכלס כארבע מאות אלף תושבים וכולל כמה מנקודות הציון שכל מבקר חייב לבקר בהן.

שרלוטנבורג: הרובע היוקרתי של העיר, העשיר במבנים ארכיטקטוניים מאז תקופת מלחמת העולם השנייה. במקום נמצאת גם שדרת הקניות קורפרסטנדאם.

מחיר חציוני לנכסים קיימים: 6,100 אירו למ"ר.

קרויצברג: שכונה גדולה במיוחד המאכלסת צעירים, סטודנטים, אומנים וקהילה גדולה של מהגרים.  מחיר הציוני לנכסים קיימים: 6,930 אירו למ"ר.

נויקלן: אזור שנחשב כיום לאחד ממרכזי חיי התרבות וחיי הלילה של ברלין. פועלים בו מעצבים ואמנים רבים והוא מהווה מוקד משיכה עבור צעירים מרחבי העולם.

מחיר חציוני לנכסים קיימים: 4,640 אירו למ"ר.

פרידריכסהיין: שכונה המחוברת לרובע קרויצברג, אשר נחשבת לביתם של מועדוני טכנו מובילים. אזור נחשב דינאמי ומבוקש, בייחוד בעבור צעירים.

מחיר חציוני לנכסים קיימים: 5,990 אירו למ"ר.

היי-טק – מנוע הצמיחה של ברלין

ברלין נחשבת בשנים האחרונות לאחת מהערים הטכנולוגיות ביותר באירופה ובצדק. בעיר פועלות כיום כ-6000 חברות סטארט-אפ, שגייסו בשנת 2022 לא פחות מ-4.8 מיליארד דולר.

באשר לשנת 2023, הנתונים עדיין לא סופיים, אולם נראה שגם שנה זו צפויה להיות טובה מאוד לענף.

יזמי היי-טק ומומחי טכנולוגיה מכל העולם, שבוחרים לגור ולעבוד בברלין, משפיעים על שוק הדיור ובמקביל החברות המעסיקות אותם יוצרות ביקוש לחללי עובדה. השילוב הנדיר המתקיים בברלין, בין מסורת של עוצמה כלכלית לבין יצירתיות טכנולוגית פורצת דרך, מהווה חיזוק נוסף לכדאיות ההשקעה בשוק הנדל"ן.

התיירים באים

מאחר ומדובר באחד מהיעדים המבוקשים באירופה בעבור תיירים רבים, נציין כי בשנת 2022 ביקרו בעיר כ-10.4 מיליון תיירים.

מעטות הן הערים הגדולות בעולם שמסוגלות להציע למבקרים בהן כל כך הרבה אטרקציות בכל כך הרבה תחומים: מאמנות ועד היסטוריה, ממועדונים ועד מסעדות מארכיטקטורה ועד הופעות מוזיקה. כוח משיכה תיירותי ועצום שכזה בעבור משקיעי הנדל"ן, מהווה גורם חיוני אשר מגביר את הביקוש לפתרונות לינה, הוסטלים, דירות להשכרה לטווח קצר, מלונות וכל מקום שמבקרים יוכלו לשהות בו בזמן הביקור שלהם.

בירת התרבות של אירופה

אין דרך להתייחס לענף התיירות בברלין ולהשפעה שלו על תחום הנדל"ן, בלי להקדיש מספר מילים לעולם התרבות והאמנות העשיר והרב-גווני שלה.

מעבר להיותה מרכז חשוב עבור תעשיית הקולנוע והטלוויזיה הגרמנית והאירופאית, בברלין למעלה ממאה וחמישים מוזיאונים. מוזיאונים לאמנות, להיסטוריה, טכנולוגיה ולתחומים רבים נוספים.

בנוסף פועלים בברלין למעלה מחמישים תיאטראות, שלושה בתי אופרה, ושבעה אולמות קונצרטים המיועדים לתזמורות סימפוניות.

העושר התרבותי הבלתי נתפס הזה, תורם רבות ליכולת של העיר להישאר רלוונטית, תוססת ומלאת חיים לאורך שנים ולשמור על מעמדה כמגנט לתיירים וליוצרים מכל העולם.

לסיכום

העושר התרבותי, החופש היצירתי, הפופולאריות בקרב תיירים מכל העולם ופריחת הסטארט-אפים וחברות ההיי-טק, ,לצד המבנה הייחודי של שוק הנדל"ן התוסס, הם חלק מגורמים המספקים בסיס מוצק ויציב להשקעות בשוק הנדל"ן בברלין. הירידה הקלה במחירי הדיור בברלין בשנת 2023, היא תוצר של האירועים הגלובליים וחוסר הודאות הגבוהה שקיימת כעת. היא אינה משקפת פגיעה במנועי הצמיחה שהזכרנו ואינה נוגעת למנועי הצמיחה העיקריים (הגירה חיובית גדולה לעיר ומחסור הולך וגדל בדירות). לכן, ניתן להעריך בסבירות גבוההה כי חזרתה של הכלכלה העולמית למצב של וודאות, תביא להתאוששות מהירה של שוק הנדל"ן בברלין.

מעודכן לתאריך: נובמבר 23, 2023